Każdemu pracownikowi delegowanemu do odbycia podróży służbowej na terenie kraju, jak i poza jego granicami przysługuje tzw. dieta delegacyjna. Jest to specjalne dofinansowanie od pracodawcy na pokrycie wszelkich kosztów związanych z uzasadnionymi wydatkami (np. przejazdy, wyżywienie i noclegi w miejscu odbywania delegacji). Wysokość takich świadczeń w dużej mierze uzależniona jest od samego miejsca docelowego wyjazdu służbowego, jak również czasu pobytu samego pracownika.
Poniżej przedstawiamy jak wygląda to w podróżach krajowych i zagranicznych…
Diety za delegacje krajowe.
Wszystko zależy tutaj od ilości godzin spędzonych w takiej delegacji. Dieta nie przysługuje pracownikowi w przypadku, gdy delegacja trwa do 8 godzin. W przedziale od 8 do 12 godzin jest to połowa diety, natomiast powyżej 12 godzin dany pracownik ma prawo otrzymać dietę delegacyjną w pełnym wymiarze. Istotnym jest tutaj fakt, że tego typu diety nie podlegają opodatkowaniu i są zwolnione od odprowadzania z tego tytułu ubezpieczeń społecznych – dzięki temu pracownik pozostający dłużej w delegacji nierzadko zarabia więcej niż w nominalnym miejscu zatrudnienia.
Diety za delegacje zagraniczne.
Pracownikowi delegowanemu w zagraniczną podróż służbową przysługuje nieco więcej przywilejów. Między innymi ma on prawo do ubiegania się o wypłacenie mu stosownej zaliczki w walucie obcej (lub w złotówkach) na pokrycie wszelkich niezbędnych kosztów pobytu za granicą. Tutaj za każdą dobę spędzoną w delegacji pracownikowi przysługuje pełna wysokość diety. W przypadku kiedy ma on zapewnione bezpłatne, całodzienne wyżywienie, dodatkowo przysługuje mu jeszcze 25% wysokości diety, którą może przeznaczyć na swoje wydatki.
Delegacja i oddelegowanie
Jak nietrudno wywnioskować już po samej nazwie delegacja, czyli podróż służbowa pracownika lub przedsiębiorcy, znacznie różni się od oddelegowania (pomijając już kwestie podatków i ubezpieczeń społecznych w delegacji). Warto więc wyjaśnić w jaki sposób zakwalifikować przypadek, kiedy dany pracownik wykonuje zlecone mu przez pracodawcę zadania poza miejscem pracy, w którym jest zatrudniony? Odróżnienie delegacji od oddelegowania pracownika do pracy ma bowiem spore znaczenie w kwestii obowiązków samego pracodawcy…