Warning: file_put_contents(): Only 0 of 7758 bytes written, possibly out of free disk space in /home/uov/public_html/rak.waw.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 349

Warning: mkdir(): Disk quota exceeded in /home/uov/public_html/rak.waw.pl/wp-content/plugins/comet-cache/src/includes/traits/Plugin/InstallUtils.php on line 504
Kamery w biurze czy to zgodne z prawem 2018

Monitoring pracowników w firmie – czy to zgodne z prawem?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

monitoring w firmieW obecnych czasach wielu pracodawców zastanawia się jak kontrolować pracowników, by ich praca była wydajniejsza, a szkody związane z niszczeniem lub kradzieżą mienia firmowego były zmniejszone do minimum. Z artykuł 22 Kodeksu Pracy jasno wynika, że pracodawca ma prawo do kontroli i nadzoru pracowników podczas wykonywania przez nich obowiązków zawodowych. Pomimo tego jest wiele wątpliwości co do tego jak, gdzie i w jakim zakresie można kontrolować pracę. Co jest zgodne z prawem?

 

Jedno jest pewne i jasno określone – nie można instalować monitoringu w pomieszczeniach sanitarnych oraz szatniach pracowniczych, trzeba bowiem zachować prawo pracownika do zachowania prywatności.

Oprócz zainstalowania monitoringu w pomieszczeniach biurowych, kamery CCTV w halach produkcyjnych, warsztatach, sklepach konieczna jest zmiana regulaminu pracy, który wymaga ponownej akceptacji przez pracownika. Na pewno nagrywanie i monitorowanie działań pracownika bez jego zgody jest niezgodne z prawem. W nowym regulaminie pracy musi być określona ilość kamer, ich rozmieszczenie oraz cel ich instalacji. Monitoring może być także ustawiony na ekrany komputerów, jako że sprzęt komputerowy stanowi własność pracodawcy. Badania dowiodły, ze monitoring ma także psychologiczny aspekt – pracownik wiedząc, że jest obserwowany ma większą motywację do pracy i pracuje wydajniej, nawet jeśli sam sobie do końca tego nie uświadamia.

Oprócz monitoringu systemem kamer kontrola pracownika może polegać także na rejestrowaniu rozmów telefonicznych. Jest to dość częsta praktyka w firmach call center mająca poprawiać jakość obsługi klientów. Nie mniej jednak każdy z pracowników powinien mieć świadomość, że wszystkie bądź wybiórcze rozmowy są kontrolowane i nagrywane.

Niezależnie od tego jaką formę kontroli pracowników wybierze pracodawca konieczne jest, żeby działał on w zgodzie z ustawą o ochronie danych osobowych. W myśl tej ustawy wszystkie zarejestrowane materiały, na których można zidentyfikować konkretne osoby powinny być staranie zabezpieczone oraz posiadać administratora, który będzie ponosił odpowiedzialność za prawidłowe przechowywanie zapisów wideo.

0
0