Ciągłe podnoszenie swoich kwalifikacji i zdobywanie specjalistycznych umiejętności to konieczność na coraz bardziej wymagającym rynku pracy. Nie wystarczy już dyplom wyższej uczelni – nawet najlepszej – aby zdobyć pożądaną pracę i przekonać do siebie potencjalnego pracodawcę. Szefowie firm najchętniej zatrudniają osoby, które mają doświadczenie zawodowe, a także wiedzę z wąskiej dziedziny funkcjonowania firmy.
Aby sprostać takim wąskim wymaganiom, wiele osób starających się o pracę, zapisuje się na kursy i szkolenia zawodowe. Trwają one zazwyczaj do trzech miesięcy, więc w stosunkowo krótkim czasie pozwalają zdobyć potrzebną wiedzę i umiejętności. Do szczególnie popularnych kursów należą szkolenia z obszaru kadr i płac. Podczas takich warsztatów można zdobyć odpowiednie przygotowanie do pełnienia funkcji księgowej w organizacji lub specjalisty do spraw wynagrodzeń. Odbywają się zajęcia poświęcone rachunkowości, programom płacowym, kwestiom podatkowym, prowadzeniu akt osobowych czy sposobom naliczania wynagrodzeń i urlopów.
Duży nacisk położony jest na część praktyczną, przykładowo mogą odbywać się zajęcia z obsługi popularnego programu „Płatnik” lub zajęcia poświęcone korzystaniu z różnego rodzaju oprogramowania dla biznesu.
Kursy i szkolenia tradycyjnie odbywają się w formie zjazdów, najczęściej weekendowych. Kursanci mają wtedy zajęcia ciągiem po kilka godzin w sobotę i niedzielę, często pierwszy dzień poświęcony jest teorii, a drugi praktyce. Dużą popularnością cieszą się natomiast kursy i szkolenia online, prowadzone za pośrednictwem Internetu. Uczestnik kursu bez wychodzenia z domu może wtedy opanowywać potrzebny materiał, tylko od niego zależy kiedy i w jakim tempie będzie realizował program kursu. Jest to wygodne dla osób zapracowanych i o nieregularnym trybie pracy, jednak wymaga dużej dawki samodyscypliny.
Wśród szkoleń i warsztatów podnoszących kwalifikacje w czołówce utrzymują się wszelkie kursy marketingowe. Otwierają one bardzo atrakcyjne perspektywy zawodowe, pozwalają pracować przy kształtowaniu wizerunku firmy, pozyskiwaniu klientów, układaniu planów marketingowych i prowadzeniu kampanii. Specjaliści do spraw marketingu cały czas są pożądani na rynku, dlatego coraz więcej osób decyduje się na szkolenie w tym kierunku.